Hoe ziet de auto van de toekomst eruit? Misschien komen er wel auto’s op de
weg die nooit meer een ongeluk veroorzaken. Nu al is ruim 30% van alle
autokopers ouder dan zestig jaar. Er zullen dan ook meer auto’s op de markt
komen die specifiek voor deze doelgroep bestemd zijn.

Duurdere auto’s
Deze zogeheten seniorenauto’s brengen nieuwe technologieën met zich mee,
waardoor bijvoorbeeld een computer in de auto vanzelf de weg wijst naar een
lege parkeerplaats. Of dat een auto zichzelf repareert, zoals de
sciencefictionauto ‘Silverflow’ van Mercedes-Benz Daimler.

De gemiddelde prijs van een auto zal waarschijnlijk eerder duurder dan
goedkoper worden, schrijft Het Financieele Dagblad op donderdag 1 oktober.
De grootscheepse investeringen die autofabrikanten moeten doen uit
milieu-overwegingen moeten toch op de consument verhaald worden. Auto’ s
zullen soms ook simpeler van uitvoering worden, ontdaan van alle franje,
zodat de koper zelf zijn elektronica en accessoires kan laten aanbrengen.

"Meer accessoires en onderdelen maken een auto niet per definitie mooier",
luidt de stelling van Nederlander Adrian van Hooydonk, designdirector bij
het Duitse BMW.

Onmiskenbaar karakter
Zal de auto zijn nationale identiteit verliezen? Vaak niet, want aan een Fiat
zul je toch altijd blijven zien dat het een Italiaanse auto is, en datzelfde
geldt voor Mercedes-Benz en BMW. Deze auto’s zullen hun onmiskenbare Duitse
karakter blijven uitstralen.

Maar door het toenemende aantal internationale samenwerkingsverbanden in de
auto-industrie wordt aan de nationale identiteit van de auto wel geknaagd,
zegt de Brit Stephen Bayley, auteur van het gezaghebbende boek Cars.

E-car dood verklaard
Misschien is de toekomst wel aan de hybride auto, een combinatie van de
verbrandingsmotor en de elektrische motor, en aan de elektrische auto. Maar
zeker is dat ook weer niet, zegt autohistoricus Bayley, gastspreker eind
vorige week op een symposium over autodesign op de Technische Universiteit
in Delft.

Ver terug in de vorige eeuw was de e-car ook een hype, maar twintig jaar later
werd de elektrische auto dood verklaard. Bayley zou het ook betreuren als de
elektrische auto dominant zou worden. "We zouden dan misschien de
planeet redden, maar de wereld zou wel veel saaier worden."

Nederlandse topontwerpers
In Delft werd wel duidelijk dat Nederlanders een stempel zullen drukken op
het beeld van de toekomstige auto. Want bij veel grote automerken vervullen
Nederlandse ontwerpers topfuncties, zoals Laurens van den Acker, die de
designafdeling van Renault leidt, of Van Hooydonk bij BMW.

Ook bij Audi, het Italiaanse ontwerpbureau voor auto's Pininfarina, Volvo en
Daimler bekleden Nederlandse autodesigners topfuncties. En in andere
gevallen gaat het om buitenlanders zoals de Belg Lowie Vermeersch
(Pininfarina), die hun opleiding (industrieel ontwerpen) hebben gehad aan de
Technische Universiteit Delft.

Vleugels uitslaan
Voor de TU een mijlpaal om eeuwig trots op te zijn. Het ontbreken van een
Nederlandse autoindustrie, op Nedcar
na, zou wel eens de sleutel achter hun succes kunnen zijn. Nederlandse
auto-ontwerpers moeten hun vleugels wel internationaal uitslaan.

Succesvolle autobedrijven geven auto-ontwerpers gemakkelijk toegang tot de top
van concerns, zeggen de Nederlandse auto-ontwerpers. Maar ze overschatten
hun eigen invloed niet. "Bij BMW werken achtduizend ingenieurs. En van
hen ben ik niet de baas", zegt Van Hooydonk.

Elektrische auto vervuild
Op het symposium in Delft lijkt onder de honderden toehoorders de euforie
groot over de elektrische auto. Maar Van Hooydonk prikt die mythe door. In
bedekte termen zegt hij dat ook de elektrische auto vervuilend is.

Want het grootste deel van de opgewekte elektriciteit voor elektrische auto's
zal toch van fossiele brandstoffen moeten komen, of, in het geval van een
land als Polen, van steenkolen. "We moeten wel naar de gehele
energiebalans kijken", nuanceert de BMW-auto-ontwerper. "Anders
verplaatsen we de problemen."

Evenals Bayley zet Talsma van Volvo vraagtekens bij de elektrische auto. "Een
auto betekent niet alleen mobiliteit, maar vertegenwoordigt ook plezier,
passie, status en vrijheid."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl